View unanswered posts | View active topics It is currently Sun May 27, 2018 4:49 pm



Reply to topic  [ 3 posts ] 
 Симулиране спецификата от звученето на студийни монитори през слушалките . 
Author Message
Spam control member
Spam control member
User avatar

Joined: Mon Jan 04, 2010 4:22 pm
Posts: 911
Location: Absurdistan , Varna
Post Симулиране спецификата от звученето на студийни монитори през слушалките .
Тоя въпрос ме е тровил откакто се пристрастих към продуцирането . Монитори от среден клас с подобаващ звук не излизат евтино отгоре на всичкото заради близкия до нула шанс за избивка това отива в графа гъзарийки и скъпи удоволствия . Обаче без специфичното звучене от тонколоните и природния еквалайз породен от предметите наоколо , стените , главата дори и кривите на ухото е много сложно да правиш миксдаун и мастъринг на трак . Въобще всичко свързано с пост продукцията е осъществимо след процесиране на мониторния сигнал . Да се симулира звучене от монитори през слушалки изисква да се изследва спецификата по която всичко което ни заобикаля ( включително и нас самите ) повлиява на крайното звучене . Целта е използвайки тези наблюдения да се постигне състояние близко до еднаквост по звучене от гледна точка на това как ние самите го чуваме в главата си ( не реалните стойности които почти винаги са различни от възприетото ) .

1. Изследване на мониторите и слушалките за да се построи специфичната им "frequency response " крива . Коригиране на разликите в еквалайза за да се уеднакви силата с която чуваме всяка честота от двата източника поотделно .

Да започнем с еквалайза , теоретично има начин да се измери подробно кривата на frequency response-а на слушалките и по този начин да се конфигурира така че да пасне на еквалайза създаван от мониторите . За да стане това се възпроизвеждат честоти започващи от 20 Hz и покачващи се през даден интервал ( експоненциално понеже при по високите честоти става трудоемко да измерваш през 10 Hz а и не е нужна такава прецизност, докато при честотите под 120 Hz разлики от 1 - 2 HZ пораждат разлика в звученето ) Целта на експеримента е да се измерят RMS нивата при които тоновете от всяка измерена честота се възприемат като равни по сила на звука . Тази разлика е пододена не само от субективното възприятие но и самата физика на ухото и начина по който то улавя звука . Имайки тези нива те могат да се сравнят със същите измервания , само че направени на мониторките и разликите да бъдат коригирани с обикновен параметричен еквалайзер ( честотите където двете криви се разминават се коригират съответно с разликата между двете нива . Но за да е точно всичко трябва и мониторките и слушалките да са усилени така че да се чуват еднакво силно .

2. Уеднаквяване на усещането за стерео дълбочина и посока , коригиране на психоакустичните и психологическите ефекти върху възприемането им .

След еквалайза идва ред и на начина по който се възприема стерео ефекта . Понеже говорителите на слушалките се намират на много по малко разстояние отколкото тези на мониторките всяко едно отклонение в стерео диапазона наляво или надясно ще се чува сякаш стои доста по далеч , докато на мониторки съответно ще звучи осезаемо по близко . Това са неща които обаче могат да бъдат изключени по психологически начин . Слушайки разликите породени от направените корекции - както през слушалките така и през тонколоните е въпрос на време мозъкът сам да създаде нещо като различни пресети . Тоест да помни как би звучала корекция в стереото наляво / надясно от примерно 20 %, 30 %, 40 %и т.н . Ползвайки тези пресети мозъкът няма как да се заблуди от разликите на чутите звуци в стерео диапазона и ще постигне желания ефект без часове борба и стотици пъти преслушване отново и отново . Това е само част от начина по който мозъкът ни обработва и ни представя стерео сигнала . Има една огромна разлика която никак не е лесна за изглаждане . При слушалки левия канал се чува 100% само от лявото ухо така е и с десния . Мозъкът ни смесва този сигнал и ако всичко е подредено симетрично по стереото ще го чуваме сякаш звука идва от самата ни глава . Докато при тонколоните е съвсем друго нещо не само от гледна точка на усета за посока но и за дълбочина . Породено от ефект наричан "ефекта на сянката" лявото ухо чува както левия сигнал така и десния само че със малко закъснение ( от порядъка на милисекунди или дори и части от тях ) това се случва и с десния но начина по който мозъка възприема това поражда най осезаемата разлика - ясното усещане за дълбочина на звука . По този начин могат да се създадат продукции , в които някои звуци могат да бъдат настроени така че да се чуват все едно идват от всички посоки включително отзад (интересен ефект , все пак звука идва от само две тонколони и то разположени фронтално . Това дава адски много пространство за експерименти върху това как звуците от даден трак повлияват върху хората които ги слушат , носят настроение , енергия и еуфория . Нещата нямаше да седят така ако психоакустиката не определяше половината от това как се възприема един трак ( може би дори и повече по мое мнение ) Дори и този сложен ефект - комбинация от физика и субективно възприятие е възможен за симулация през слушалки чрез един вид стерео фийдбек система . Тя използва копие на сигнала от единия канал с по ниски нива от оригинала ( окло 20% 25% от ралните нива ) и смесваща това копие с другия канал . Допълнителна дълбочина на този ефект може да бъде пресъздадена чрез прекарване на въпросните фийдбек сигнали през reverb с нулев DRY output ( т.е. да се чува само ехото само по себе си без оригиналния звук ) . Това е нещо като оргомно поле за експерименти на различни ефекти , процесори и филтри и това как повлияват те на стерео звученето ( което поле е безгранично заради безбройните комбинации между различни устройства / плъгини ( аможе и двете ) и съответно техните настройки ) Последното за което се сещам е едно от най важните в конфигурирането на подобна симулация - как да определим по колко да сложим от всеки канал в другия така че да възпроизведем аналогични на мониторните тонколони стерео ефекти на звука . Ами не се сещам за начин който да може да го изчисли точно , а дори и да има надали ще е лесна работа имаики предвид че основната тежест се пада именно на субективната страна на нещата ( а тя е за нещастие все още силно неопределена и непредсказуема ). Затова въпросните корекции са строго индивидуални и зависят най вече от това как мозъка ни разкодира и смесва сигналите и после ги представя на съзнанието .


Та като заключение трябва да спомена че за да се получи истинския ефект на симулацията ( или поне максимално приближен до това ) са нужни качествени "near field" монитори със максимално линейна "frequency response" крива . Естествено и правилното им разположение също е от критична важност . Като цяло най добре това да се прави в студио но обаче и една обикновена стая може да бъде почти негов еквивалент . Постижимо дори и без нуждата от изолации , трапове и други техники за подобвяване на акустиката на дадено помещение . Стига само да няма много мебели ( колкото се може по малко прави ъгли ) доброто разположение на колоните би докарало почти същото качество на звука ( почти никакви забележими разлики в качеството ) . Интересно е че също така този експеримент може да се прави със всеки един вид слушалки дори и най калпавите китайски ментета . Уловката е че настроиките ( специално за еквалайза като най забележим ефект който определя поне 70% 80% от качеството и спецификата на звученето ) се правят на базата на "frequency response"-а на самите слушалке . Очевидно симулацията може да бъде нагодена така че евтини и нискокачествени модели слушалки да изкарват звук близьк до този изкарван от по висок клас устройства ( зависи от точността при построяване на кривите ) ,също така точността при настройването на всеки отделен елемент . Понякога и фактора на късмета се появява в играта дори въпреки опитите да бъде изолиран и премахнат. И така , вече наистина за край ще спомена че тези похвати при мене са почти неприложими имайки предвид че добрите ми стари мониторки едва не се гътнаха последното на което ги закарах и в момента звука от тях е плачевен . Което обрича повечето измервания - както точните така и субективните на почти сигурен провал . Все пак целта ни е да се приближим до звука възпроизведен от качествени колони за да постигнем максимална детайлност и високо качество само използвайки слушалките . Оказва се че всичко различно от студийни монитори среден клас би дало неприятен резултат далеч от въпросната изкуствена реалност която се опитваме да пресъздадем .

Понеже както вече казах нямам подобаващ звук не мога да бъда сигурен че 100 процента всичко ще е така както написах по горе . Убеден съм че тука в нашата страна по голямата част от продуцентите са притиснати от какви ли не подробности правещи продуцирането истинско изпитание . Дано да съм бил в полза на хората които нямат възможност за качествени тонколони и правят почти всичко на слушалки ( като мене горе долу ) . Бих се радвал да чуя продуцентски мнения по въпроса както било добре и тези техники да се пробват както си му е реда с качествен hardware . Наистина ми е любопитно доколко прецизно може да се настрои звученето на слушалките така че да чуваме звука все едно идва от мониторките и възможно ли е да се настроят толкова точно че двата сигнала да бъдат възприети изцяло по еднакъв начин ( без осезаема разлика ) . Според мен вероятно не , но винаги има място за изключения така че нищо не се знае . Та това е от мен спирам с писането на теоретични глупости , оставям малка занимавка за вас и ще се радвам ако някой успее в симулацията . Мене нервите ми просто не стигнаха , понеже звуковата гавра излизаща от колоните ми бързо ме отчая . :D Край !

By In-toxX .

_________________
THE SILENCE BETWEEN THE NOTES - IT MAKES THE MUSIC
WWW.MYSPACE.COM/HCETALON
WWW.SOUNDCLOUD.COM/INTOXX
ImageImage
ImageImage


Tue Nov 06, 2012 3:15 am
Profile WWW
Gabbafreakz member
Gabbafreakz member
User avatar

Joined: Thu Jan 28, 2010 4:25 am
Posts: 352
Location: Sofia
Post Re: Симулиране спецификата от звученето на студийни монитори през слушалките .
evalata, tva ti li si go pisal?

_________________
Hardcore beyond the bone.
http://soundcloud.com/rdd/tracks


Tue Nov 06, 2012 6:52 pm
Profile WWW
Spam control member
Spam control member
User avatar

Joined: Mon Jan 04, 2010 4:22 pm
Posts: 911
Location: Absurdistan , Varna
Post Re: Симулиране спецификата от звученето на студийни монитори през слушалките .
neshto takova , sabiral sam informaciq ot mnogo mesta i experimentirah v nas .

_________________
THE SILENCE BETWEEN THE NOTES - IT MAKES THE MUSIC
WWW.MYSPACE.COM/HCETALON
WWW.SOUNDCLOUD.COM/INTOXX
ImageImage
ImageImage


Tue Nov 06, 2012 7:39 pm
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 
 

Рекламки

 





Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Initial style design by STSoftware.
Modified for Techn0.eu by xTz.
[ Time : 0.178s | 17 Queries | GZIP : On ]